تریلر نسخه Early Access بازی No Rest for the Wicked اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد
سرخط خبرها

تیم‌سازی برای استارت‌آپ | بخش سوم و پایانی: مدیر ارشد مالی و سایرین

  • کد خبر: ۸۶۲۴۸
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
تیم‌سازی برای استارت‌آپ | بخش سوم و پایانی: مدیر ارشد مالی و سایرین
در ۲ شماره قبلی لینک به مهم‌ترین نقش‌ها و نیرو‌های انسانی در استارت‌آپ‌ها اشاره کردیم. اول مدیر اجرایی و مدیر فناوری معرفی شدند و بعد نقش مدیر محصول و مدیر بازاریابی مشخص شد

عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز - در ۲ شماره قبلی لینک به مهم‌ترین نقش‌ها و نیرو‌های انسانی در استارت‌آپ‌ها اشاره کردیم. اول مدیر اجرایی و مدیر فناوری معرفی شدند و بعد نقش مدیر محصول و مدیر بازاریابی مشخص شد. می‌توان گفت استارت‌آپ یا پروژه‌ای در این حوزه را نمی‌توان پیدا کرد که بدون این افراد موفق شود. با حضور این ۴ نقش، به قول مشهور، پوست کردن گاو نیروی انسانی در استارت‌آپ به انتها می‌رسد و نوبت دم است که دست بر قضا بسیاری از گروه‌ها از آن غافل می‌شوند.

۵ - مدیر ارشد مالی یا CFO

مدیریت مالی معمولا از نقش‌هایی است که در تیم‌های استارت‌آپی توجه چندانی به آن نمی‌شود. این نقش به یک فرد متخصص سپرده می‌شود یا مدیرعامل یا حتی مدیر بازاریابی نقش آن را بر عهده می‌گیرد. به طور ویژه‌تر، در روز‌های شروع پروژه حضور فردی که امور مالی را به دست بگیرد شاید اصلا از نظر اقتصادی توجیه‌شده نباشد. اما اگر با شرح وظایف این نقش آشنا باشید، متوجه خواهید شد که چرا نباید آن‌ها را به طور کامل به مدیر اجرایی خود بسپارید.

وظایف مدیر مالی چیست؟

وظایف مدیر مالی خیلی فراتر از شمارش پول و حسابداری است. بخشی از وظایف رشد و توسعه استارت‌آپ بر عهده این نقش است. علاوه بر این، فرایند‌ها و ارتباط‌های مالی شرکت با داخل و بیرون باید توسط این فرد انجام شود. جایگاه واقعی مدیر مالی وقتی مشخص می‌شود که استارت‌آپ یک یا چند سرمایه‌گذار داشته باشد و تیم موظف به ارائه دقیق برنامه و آمار‌های مالی به آن‌ها باشد.

پرداخت‌های مالی

تنظیم، پیگیری و انجام هرگونه قرارداد با سایر نهاد و شرکت‌ها در امور مرتبط با داخل یا خارج از سازمان بر عهده مدیر مالی است. این خدمات ممکن از خرید تجهیزات یا خدمات تا پرداخت حقوق و دستمزد‌ها متفاوت باشد.

ضبط و حفظ مدارک

هر استارت‌آپ به هراندازه‌ای هم که به‌اصطلاح گاراژی شروع شده باشد، مجموعه‌ای از هزینه‌ها خواهد داشت. همه این موارد باید از روز اول به طور دقیق حفظ و نگهداری شود. این موارد فارغ از مسائل مالیاتی و اداری که حتما باید رعایت شود، بعدتر در برنامه‌ریزی‌های مالی شرکت کاربردی خواهند بود.

حسابداری و مالیاتی

همه‌کاره‌ای مرتبط با حسابداری، تنظیم دفاتر مالی و ارائه گزارش به نهاد‌های مرتبط زیر نظر مدیر مالی انجام می‌شود. علاوه بر این، اموری مانند بیمه را هم می‌توان به این فرد سپرد. البته خوشبختانه یا متأسفانه استارت‌آپ‌های ایرانی پیش از اینکه به طور جدی وارد بازار شوند، تمایلی به ثبت رسمی و اعلام درآمد‌ها یا هزینه‌های خود به نهاد‌های مالی مانند مالیات، دارایی یا بیمه ندارند.

برنامه‌ریزی مالی

هزینه‌های استارت‌آپ در یک سال چقدر خواهد بود؟ آیا دخل و خرج بر اساس یک الگوی از پیش‌تعیین‌شده در حال انجام است؟ هرکدام از بخش‌ها چقدر هزینه به پروژه تحمیل می‌کند و آیا این هزینه‌ها منطقی است؟ آیا امکان اضافه کردن نیرو از نظر مالی وجود دارد؟ پاسخ به این سؤال‌ها در برنامه‌ریز مالی مشخص می‌شود که مدیر مالی باید آن‌ها را آماده کرده باشد.

استراتژی‌های مالی

بهترین مدیران مالی استراتژیست‌های مالی قدرتمندی هستند. آن‌ها برای جذب سرمایه‌های کوتاه یا بلندمدت با افراد و شرکت‌های دیگر مذاکره یا در صورت لزوم برای افزایش سرمایه اقدام می‌کنند. مدیران باتجربه این حوزه از اعضای ثابت جلسات قیمت‌گذاری روی محصولات یا خدمات هستند. از نزدیک روند درآمدزایی مجموعه را رصد می‌کنند و برای بهبود آن برنامه ارائه می‌دهند.


وظایف مدیر مالی به‌طور خلاصه:

بودجه‌بندی و بودجه‌ریزی

خزانه‌داری

رصد هزینه‌ها، مخارج و درآمد‌ها

تحلیل، بررسی و ارائه گزارش از رویداد‌های مالی

برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی‌های مالی

اگر قصد استخدام مدیر مالی دارید

برای استخدام مدیر به دنبال فردی باشید که در یکی از رشته‌های حسابداری، بانکداری یا مرتبط با آن تحصیل کرده باشد. فردی که سابقه کار با شرکت‌های معتبر را داشته باشد پیچ‌وخم‌های مالی و اداری را به‌خوبی می‌شناسد و می‌تواند راهکار‌های بهتری برای شما فراهم آورد.

در جلسه مصاحبه از او بپرسید که مدیر مالی یک استارت‌آپ یا مانند آن با سایر شرکت‌ها چه تفاوتی دارد. علاوه بر این، حتما مطمئن شوید این فرد ارتباط خوبی با فناوری داشته باشد. حضور یک حسابدار سنتی با ۲ جین پوشه و دفتر حساب‌وکتاب احتمالا آخرین چیزی است که یک استارت‌آپ به آن نیاز دارد.

۶ - سایر نقش‌ها

هر استارت‌آپ با توجه به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهد به نیروی انسانی متفاوتی نیاز خواهد داشت. این افراد می‌توانند با یک رابطه استخدامی به گروه اضافه شوند یا صرفا به صورت برون‌سپاری همکاری کنند. به احتمال زیاد، پروژه شما نیازمند یک یا چند گرافیست مختلف یا حتی مدیر هنری است که در حوزه‌های مختلف برنامه‌های شما را اجرایی کنند. همین‌طور چند نفر نیروی کارآمد در حوزه محتوا یا شبکه‌های اجتماعی باید به گروه شما اضافه شوند.
به‌جز این‌ها ممکن است به یک کارپرداز نیاز داشته باشید یا حتی فردی که در نگهداری فضای فیزیکی شما عهده‌دار این وظایف شود. با این حال، این نقش‌ها هم می‌توانند شما را در رسیدن به اهداف کمک کنند.

هماهنگ‌کننده

اگر بخشی از یک سازمان بزرگ هستید، پروژه‌های متعدد دارید یا نیروی‌های انسانی در مجموعه شما بیش از ۱۰ نفر هستند به یک نفر نیروی به‌شدت منظم نیاز دارید که رویه‌های عادی را پیگیری کند تا چیزی از کنترل خارج نشود.

مدیر منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی یک نقش اساسی در شرکت‌های تجاری هستند، اما برای استارت‌آپ‌ها نیازی به آن نخواهید داشت، به‌ویژه به این دلیل که معمولا توصیه می‌شود این نقش برای مجموعه‌های بالای ۲۵ نفر استخدام شود.

روابط عمومی و ارتباطات

اگر هماهنگ‌کننده کارکشته‌ای دارید و هنوز در ابتدای راه هستید، می‌توانید وظیفه روابط عمومی را به همین فرد واگذار کنید. وظیفه روابط عمومی معرفی خدمات و محصولات شما به دنیای دیجیتال است. در بخش رسانه‌ها این فرد باید کارکشته و دارای ارتباطات متعدد باشد تا بتواند با کیفیت و سرعت مناسب، شما را از طریق رسانه‌ها به دنیا معرفی کند.

 


تیم‌سازی برای استارت‌آپ

 بخش اول: مدیر ارشد اجرایی و مدیر ارشد فناوری

 

 بخش دوم: مدیر محصول و مدیر بازاریابی


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->